fredag 20 maj 2016

Gästbloggare och musiklärare Emma Tveita presenterar Tiny Tap

Hej!
Emma Tveita heter jag och är musiklärare i Mölndal. Jag är anställd på Mölndals Kulturskola men undervisar i musik på en av stadens grundskolor, Lackarebäcksskolan åk 4-6.
Jag har fått äran att gästblogga här! Tack för det!

För mig har det efter en sjukskrivningsperiod varit viktigt att hitta sätt att undervisa hållbart, om man kan uttrycka det så. Som musiklärare är det ofta mkt intensiva lektioner, man vill räcka till för alla och se alla. Entusiasmera, locka och väcka elevernas intresse för allt roligt i ämnet! Efter 6 st lektioner, eller ännu fler på en dag så är jag ofta helt slut. Jag har liksom direktsänt i 6 x 40 minuter. Fick rådet av en klok människa att försöka utveckla ett mer hållbart sätt att arbeta, hitta stunder i nästan varje lektion där både jag och eleverna får landa och gå ner i varv om så bara några minuter.

Förra året var jag på fortbildning om att göra "how to" filmer och kände att jag ville testa. När jag sen fick upp ögonen för appen Tiny Tap, såg jag det som ett sätt att göra filmen mer interaktiv genom att lägga till aktiviteter till filmerna. Filmerna är bara några minuter långa och följs sen av några uppgifter i appen. Istället för att jag berättar live så berättar jag på filmen+ att eleverna sen får testa sina kunskaper direkt. Det brukar vi göra tillsammans på min IPad men flera elever har själva laddat ner appen och vill tränar vidare på egen hand under lektionen eller hemma. Under lektionen får jag på så sätt några lugnare minuter. Har använt dem i starten på lektionen när jag haft nollbyten mellan lektioner.Tänker att de också kan användas om man vill jobba mer med flippat klassrum eller om en elev varit borta och behöver hämta in det vi arbetar med, eller för elever som av olika anledningar behöver få sin undervisning anpassad.

Appen Tiny Tap är gratis och länkarna nedan funkar bäst om du laddar ner den. 
Tack för mig! 



Musiklärare Emma Tveita

2 kommentarer:

Rickard Carlsson sa...

Mycket bra och intressant!

Carina Bergstedt Edlund sa...

Vilken bra idé!!
Har en fråga, Emma berättar att hon inleder en lektion med detta och att klassen sedan använder Emmas Ipad, men vad använder de då först? Egna mobiler eller egna Ipads?